Til fagfolk - Bedøvelse, Operation og Intensiv
For fagfolk - Intensiv
- Dokumentation; I Intensiv anvendes elektronisk patientjournal(Midt Epj) og critical informationsystem(Cis) som dokumentationsredskab.
- Uddannelse; Intensiv er uddannelsessted for sygeplejestuderende på 3 og 6 semester. De studerende superviseres af afsnittets kliniske vejledere og følges i hverdagen med sygeplejersker, der fungerer som daglige vejledere. Kursister på specialuddannelsen i intensiv sygepleje superviseres af afsnittets uddannelsesansvarlige sygeplejerske, samt andre special uddannede sygeplejersker i Intensiv. Ventilatørkursister fra foreningen af danske lægestuderende(FADL) kommer i afsnittet to dage. De tilknyttes en sygeplejerske og gennemgår et specifikt oplæringsprogram. Derudover er afsnittet uddannelsessted for yngre læger.
- Undervisning; Der arranges løbende intern såvel som ekstern undervisning i afsnittet. Afsnittet har to simulatorinstruktører som afholder planlagt og ad hoc tværfaglig simulationstræning/undervisning.
- Nyt personale; Introduceres af afsnittets introduktions- og oplæringsansvarlig sygeplejerske og tilknyttes ligeledes en erfaren sygeplejerske i oplæringsforløbet i afsnittet. Derudover følger nyansatte et generelt introduktions- og oplæringsprogram for Hospitalsenheden Horsens samt et individuelt tilrettelagt introduktions- og oplæringsprogram for Intensiv. Sygeplejersker uden intensiv speciale erfaring oplæres 8-10 uger udenfor normering.
- Forskning og evidens; Behandlingen og plejen i Intensiv udvikles kontinuerligt på basis af forskning og evidensbaseret viden. Den faglige udvikling understøttes af et tværfagligt team bestående af læger, sygeplejersker med specialfunktioner som introduktion-, specialeansvarlige sygeplejersker og kliniske vejledere. Derudover er der tilknyttet en udviklingssygeplejerske og en kvalitetskoordinator til Intensiv. Læs mere om forskning her http://www.regionshospitalet-horsens.dk/forskning/
Præsentationsvideo af Intensivafsnittet
Er du til intensiv sygepleje med patient og pårørende i fokus?
Hør personalet fortælle om vores afsnit
For fagfolk - Enhed for Lindrende Behandling
- Palliativt Teams kontaktoplysninger
- DCMG-PAL (Dansk Multidisciplinær Cancer Gruppe for Palliativ Indsats)
Pjecer
- Støttemuligheder til uhelbredeligt syge
- Røde dråber
- Link til EORTC-skema
- Ansøgning om Terminaltilskud til lægemidler (skemaet findes også på Sundhedsstyrelsens hjemmeside)
- Terminalerklæring
For borgere i Horsens Kommune sendes til Myndighedsafdelingen, Horsens Kommune.
For borgere i Hedensted Kommune sendes til Seniorservice, Ny Skolegade 4, 8723 Hedensted.
For borgere i Odder Kommune sendes til Visitationen, Vitapark, Vitavej 67, dør 4, 8300 Odder.
For borgere i Skanderborg Kommune sendes til Fagsekretariatet, Ældre og Handicap, Myndighed og Bestiller enhed, Rådhuspladsen 1, 8362 Hørning.
For fagfolk - Operation og Opvågning
Opvågning
- Dokumentation; der dokumenteres i elektronisk patient journal (Midt Epj)
- Uddannelse; I Opvågningen modtages kursister på henholdsvis specialudannelsen i intensiv sygepleje og specialuddannelsen i anæstesiologisk sygepleje. Kursisterne har et 6 ugers uddannelsesforløb i opvågningen ud fra gældende uddannelsesordning og obligatoriske kompetencekort.
- Undervisning; der arrangeres løbende undervisning, såvel intern som ekstern i afsnittet. Derudover afholdes planlagt og ad hoc tværfagligt simulationstræning/undervisning.
- Nyt personale; Introduceres af opvågningens erfarne sygeplejersker ud fra fastlagt introduktions- og oplæringsprogram.
- Forskning og evidens; Behandlingen og plejen i Opvågningen udvikles kontinuerligt på basis af forskning og evidensbaseret viden. Den faglige udvikling understøttes af et tværfagligt team bestående af læger og sygeplejersker med specialfunktioner som introduktion-, specialeansvarlige sygeplejersker. Derudover er der tilknyttet en kvalitetskoordinator og en udviklingssygeplejerske til opvågningen.
Bedøvelse
Anæstesiafsnittet har en bruttonormering på 40,5 anæstesisygeplejersker, hvoraf 2 er specialeansvarlige, og 1 er uddannelsesansvarlig, desuden har afdelingen en tillidsrepræsentant og en arbejdsmiljørepræsentant.
4 kursister (anæstesisygeplejerske)
20 anæstesiologiske speciallæger
3 hoveduddannelsesstillinger
5 introduktionslæger
Sygeplejefaglig information
Mødetider
Mandag til Fredag 07:30 til 15:00 eller 16:00
Vagt
Der møder 3 personer i vagt kl. 14:45 til 22:45, samt rådighed fra vagtværelse fra 22.45 til 07:30
Aftenvagt
13:00 - 20:30
Vagt Lørdag-Søndag og helligdage
3 personer møder kl. 07:30 til 15:30, samt rådighed fra vagtværelse fra 15:30 til 07:30. Yderlig 1 anæstesisygeplejerske møder lørdag kl. 07:30 til 15:00.
Dagligt arbejde på Anæstesiafsnittet:
Efter et kort informationsmøde fordeles personalet på operationsstuerne, hvor man mødes med sit team. Afdelingen yder anæstesi til forskellige indgreb: abdominale, gynækologiske, obstetriske, ortopædiske og til endoskopi.
Der arbejdes ud fra evidensbaseret sygeplejepraksis, og faglig udvikling vægtes højt. Afdelingens retningslinjer og instrukser er at finde på Intranettets elektroniske dokumenthåndteringssystem e-Dok.
Sygeplejen på anæstesiafsnittet tager udgangspunkt i Vision og strategi for sygeplejen på Regionshospitalet Horsens, hvor der bl.a. er fokus på at yde en patientcentreret sygepleje med inddragelse af de pårørende, og sygeplejen ydes ud fra patientens behov og til patientens bedste. Patientsikkerheden er i højsæde.
Der er indrettet en forberedelsesstue, hvor patienter kan forberedes til anæstesi.
Operationsprogrammet afvikles ved hjælp af det elektroniske bookingsystem Book-plan og I-hospitalet som styringsredskab.
For fagfolk - Dagkirurgien og Endoskopien
Dagkirurgien har ca. 70 sygeplejersker ansat, hvoraf en stor del er deltidsansat. Heraf er der både anæstesisygeplejersker og skoperende sygeplejersker. Desuden er der løbende sygeplejestuderende, anæstesikursister samt læger i uddannelsesforløb.
Funktionsledelsen i afdelingen består af 2 afdelingssygeplejersker og 1 overlæge.
I afdelingen er der klinisk koordinatorer, specialeansvarlige sygeplejersker, instrumentansvarlig sygeplejersker samt kliniske vejledere. Desuden har flere af sygeplejerskerne i afdelingen forskellige kompetencer indefor bl.a. hygiejne, forflytning, uddannelse mm.
Afdelingen har 1 tillidsrepræsentant og 2 arbejdsmiljørepræsentanter.
Sygeplejefaglig information
Mødetider:
Afdelingen har åben mandag, onsdag og fredag fra kl 7.30 - 17.00
Tirsdag og torsdag er der åbent til kl 19.00
Lørdag fra kl 7.30 - 15.30
Dette betyder, at arbejdstiderne ligger indenfor disse rammer og der vil være forskellige mødetider.
Dagligt arbejde på Dagkirurgien
Efter et kort informationsmøde fordeles personalet i afdelingen, hvor man mødes med sit team. Afdelingen består af en operationsdel samt en endoskopidel, og den enkelte sygeplejerske har forskellige kompetencer indefor de forskellige specialer i afdelingen.
Der arbejdes udfra evidensbaseret sygeplejepraksis, og faglig udvikling vægtes højt. Afdelingens retningslinjer og instrukser er at finde på e-dok.
Sygeplejen i Dagkirurgien tager udgangspunkt i vision og strategi for sygeplejen på Regionshospitalet Horsens, hvor der bl.a. er fokus at yde en patient centreret sygepleje med inddragelse af de pårørende, og sygeplejen ydes udfra patientens behov og patientens bedste. Patientsikkerheden er i højsæde.
For fagfolk - Sterilcentralen
Afsnitsprofil
Organisering af Sterilcentralen:
Organisatorisk hører vi under Bedøvelse, Operation og Intensiv Afdelingsledelse.
Personalets sammensætning:
- 1 Afdelingssygeplejerske
- 1 Specialeansvarlig sygeplejerske (instrumenter/utensilier)
- 1 Sygeplejerske med adm. funktioner (instrumenter/utensilier)
- 13 Social- og sundhedsassistenter
Personalegruppen består af et team: Produktion.
Derudover er der nøglepersoner for forskellige områder.
Arbejdstidsplan planlægges ud fra ”Min Tid”.
Introduktionsprogram - nyansatte
Kære nye kollega!
Med dette introduktionsprogram er det vores håb at vi kan give dig en god og grundig introduktion, således at du bliver i stand til selvstændigt at kunne varetage de opgaver der vil blive stillet til dig.
Kompetenceudvikling
Der arbejdes med kompetencebeskrivelser for følgende personale i Sterilcentralen:
- Kompetencebeskrivelse for Specialeansvarlig sygeplejersker.
- Kompetencebeskrivelse for Social- og sundhedsassistenter
- Kompetencebeskrivelse for Sterilassistenter
Der arbejdes med:
- Medarbejder- og udviklingssamtaler (MUS)
- De 5 kompetenceniveauer
- Sterilassistentuddannelse indenfor 2 år
E-learn program: DO BEST – træning og evaluering af viden indenfor kirurgisk flergangsudstyr, anatomi, sygdomslære og hospitalsinfektioner.
Intern undervisning/information
Torsdag morgen mellem kl. 8 – 9, foregår der undervisning for personalet internt i afdelingen.
En gang i måneden er der ”Klinisk morgen” for husets personale, hvor forskellige læge/sygeplejefaglige emner, som personalet har mulighed for at deltage i.
For det faste personale planlægges der løbende undervisning, personalemøder, kurser, studiebesøg, temadage, uddannelse og efteruddannelse med afsæt i medarbejderudviklingssamtalen (MUS) x1 årligt.