Du kan få en sundere og lettere graviditet og fødsel ved at være fysisk aktiv.

Vær fysisk aktiv 30 minutter om dagen
De 30 minutter kan indeholde både konditions- og styrketræning. Hvis du har komplikationer under graviditeten, så tal med jordemoderen eller din læge om, hvilke øvelser og hvilken form for aktivitet, der er velegnet for dig.

Fortsæt eller begynd

Har du været meget fysisk aktiv inden graviditeten, kan du fortsætte med de samme aktiviteter på et let nedsat niveau. Har du ikke været så aktiv før graviditeten, er det godt, hvis du begynder at motionere på et moderat niveau.

Aktivitet gennem hele graviditeten

Du kan cykle, svømme og dyrke vandgymnastik gennem hele graviditeten. Det er samtidig aktiviteter, der er særlig velegnede i slutningen af graviditeten og for kvinder med ryg- eller bækkenproblemer.

Pas på med

Tunge løft, der belaster bækkenbunden og ryggen. Gå godt ned i knæ og hold ryggen rank ved tunge løft. Vær også forsigtig med aktiviteter, hvor der er stor risiko for hårde stød på maven eller voldsomme fald. Undgå dykning, da trykforandringen under vandet kan skade barnet.

Vær moderat fysisk aktiv

Moderat fysisk aktivitet vil sige, at du bevæger dig i et tempo, så du bliver let forpustet. Men belastningen er ikke i yderkanten af din ydeevne. Moderat aktivitet kan f.eks. være:

  • En rask gåtur
  • En cykeltur
  • Havearbejde
  • Svømning

Start de gode vaner

Gode træningsformer

Konditionstræning

Styrketræning

Bækkenbundstræning