Planlægning af udskrivelse for patienter med opholdsadresse på en af vores akutte afdelinger, hjerte, kvinde eller akutafdeling og udskrives inden for 24 timers indlæggelse, så følg nedenstående arbejdsgang.
- Orientere dig omkring hjemmesituationen og evt. vanlig hjælp, ved at snakke med patienten, og de pårørende i det omfang patienten ønsker det, eller tage telefonisk kontakt til kommunen, samt ved at læse i indlæggelsesrapporten.
Man kan anmode kommunen om en opdateret indlæggelsesrapport vha. et korrespondancebrev - Vurdere om patienten kan udskrives med nuværende hjemmepleje/hjemmesygepleje ved hjælp af funktionsevnevurdering, evt. vha. Fys- og/eller Ergoterapeut.
- Vurdere om patienten har behov for hjælpemidler efter udskrivelsen og eventuelt tage kontakt til Fysio- og/eller ergoterapeut for bestilling
- Hvis patienten skal udskrives med dræn, stomi, sonde mm. se her
- Vurdere behov for opfølgning
- Eventuelt påbegynde Udskrivelsestjeklisten til at dokumentere praktiske detaljer, som f.eks. nøgle til bolig, trapper, aftaler der er indgået mm.
- Sørge for at patienten får de aftalte ting med hjem, f.eks. medicin (ny og medbragt), behov for hjælp til medicindosering, se her,
madpakke, vejledning til bestilling af madpakke se her.
Orienter dig ift. aftaler i Udskrivelsestjeklisten - Tag altid telefonisk kontakt til Primær sektor for planlægningen af udskrivelsen.
- Sikre at FMK er afstemt (udskrivende læge) og at medicinskema, recepter og eventuelt ernæringsrecepter gennemgås med patienten
- Bestille hjemtransport ved behov, se mere om hjemtransport
- Hvis der er taget stilling til 'Ingen genoplivning' og patienten skal transporteres hjem af præhospitalet skal der medsendes Ambulancebrev
- Sende Udskrivningsrapport elektronisk til primær sektor senest 2 timer efter udskrivelse (den kan sendes før såfremt der ikke er ændringer)